Jak udało nam się nieoficjalnie dowiedzieć, radni powiatowi projekt uchwały „w sprawie wyrażenia zgody na ustanowienie hipotek na nieruchomościach gruntowych zabudowanych stanowiących mienie powiatu złotoryjskiego” otrzymali dopiero w dniu sesji!
Wśród projektów uchwał przekazanych radnym wraz z zawiadomieniem o sesji znalazły się 4 projekty uchwał mimo, iż dostarczony porządek obrad przewidywał podjęcie 5 uchwał. Piąta, która wyrażała zgodę na obciążenie hipoteką umowną łączną do kwoty 34 391 685,67 zł, została dostarczona dopiero w dniu sesji.
Normą jest, że radni otrzymują projekty uchwał najpóźniej na tydzień przed sesją. Tak się stało z czterema projektami uchwał, ale z piątym już nie. § 14 ust. 2 statutu Powiatu Złotoryjskiego stanowi: „O terminie sesji zawiadamia się, w formie pisemnej, wszystkich radnych co najmniej na 7 dni przed rozpoczęcia obrad. Zawiadomienie powinno zawierać:
1) miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji,
2) porządek obrad,
3) materiały na sesję, w szczególności projekty uchwał.”
Sądy administracyjne wypowiadały się już w kwestii projektów uchwał, które do rąk radnych trafiały dopiero podczas sesji (wbrew podobnym zapisom w statutach co ma nasz powiat). Sytuacja, w której projekt trafia na 2-3 godziny przed rozpoczęciem sesji, zdaje się być ze względu na sposób argumentacji WSA w Krakowie (wyrok WSA w Krakowie z 6 listopada 2007 r., sygn. akt III SA/Kr 783/07) analogiczna:
„Radny ma prawo przygotować się do głosowania, a mniejszość -budować koalicję. Są to istotne wartości porządku prawnego, wyraźnie gwarantowane przez prawo przedmiotowe (art.20 ust.1 u.s.g. w związku z § 58 ust.5 statutu skontrastowany z art.20 ust.5 u.s.g. oraz § 20 statutu).”
„Ustawa o samorządzie gminnym nie określa terminu, w którym należy przesłać radnym projekty uchwał; regulują to statuty gmin. § 58 ust. 5 statutu Miasta stwierdza, że projekty powinny być przedkładane Przewodniczącemu oraz Burmistrzowi najpóźniej na 14 dni przed sesją. Projekt uchwały o odwołaniu Przewodniczącego Rady Miasta został złożony podczas sesji Rady w dniu […]. Tak samo było z projektem uchwały o wyborze Przewodniczącego. Poddanie obu tych projektów pod głosowanie jeszcze tego samego dnia stanowiło naruszenie powołanych przepisów Statutu Miasta. „
„Statut należy do przepisów gminnych powszechnie obowiązujących na terenie gminy, wiążących również organy gminy. Dlatego uchwały rady gminy sprzeczne z przepisami statutu tejże gminy są nieważne jako sprzeczne z prawem ( art. 91 ust. 1 i art. 93 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym; por. wyrok NSA z dnia 4 kwietnia 1996 r., II SA 3174/95, ONSA 1997, z.2 poz. 64, LexPolonica nr 319006). Dlatego Sąd uwzględnił żądanie Wojewody stwierdzenia nieważności uchwały o wyborze przewodniczącego Rady Miasta. „
Czy istnieje ryzyko, że wojewoda w wyniku postępowania nadzorczego podejmie rozstrzygnięcie nadzorcze w sprawie stwierdzenia nieważności tej uchwały? Prawdopodobieństwo takie istnieje, choć nie jest raczej wysokie. Jednak na przyszłość, podejmując uchwały o tak znacznym skutku finansowym, warto byłoby nie kusić losu i dostarczać projekty uchwał najpóźniej na tydzień przed sesją.
W kontekście poprawnego działania lokalnej demokracji takie sytuacje są niedopuszczalne. W momencie kiedy podejmuje się uchwałę, której skutki mogą opiewać na kwotę porównywalną zbliżoną do 3/4 rocznych dochodów budżetowych, należy umożliwić radnym odpowiednie przygotowanie się do głosowania – ewentualną możliwość zasięgnięcia różnych opinii oraz próbę budowy koalicji w głosowaniu.
Uchwała do dnia dzisiejszego nie została opublikowana w Biuletynie Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Złotoryi.
(Fot. szkoły wykonana przez Kajetana Kuklę)