6 czerwca 2018 r. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu stwierdziło nieważność części uchwały Rady Powiatu Złotoryjskiego nowelizującej budżet i ustaliło budżet w części dotkniętej nieważnością. Informacja jest o tyle ciekawa, że wiąże się z nią pewien zaskakujący fakt.
16 maja Kolegium wskazało istotne naruszenie art. 243 ustawy o finansach publicznych przez kwietniowa zmianę budżetu powiatu złotoryjskiego poprzez przekroczenie dopuszczalnego poziomu obsługi zadłużenia. Radni przyjmując uchwałę budżetową kilkunastokrotnie go przekroczyli.
Organ nadzoru nakazał usunięcie wskazanej nieprawidłowości w nieprzekraczalnym terminie do dnia 28 maja 2018 r. poprzez doprowadzenie budżetu do zgodności z przepisami art. 243 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Jak wskazało RIO „przedmiotowa zmiana powinna zostać wprowadzona z zachowaniem zasady realności i rzetelności planowania budżetowego”.
Kolegium zapowiedziało, że w przypadku nieprzyjęcia przez Radę Powiatu Złotoryjskiego stosownej zmiany, zostanie podjęte rozstrzygnięcie nadzorcze. Kolegium orzeka wówczas o nieważności uchwały budżetowej w całości lub w części oraz ustali budżet lub jego część dotknięte nieważnością. Budżet nie musi wtedy zachowywać relacji określonych w art. 242-244 u.f.p.
Rada Powiatu takiej uchwały „naprawczej” nie podjęła. Wobec tego Kolegium RIO zebrało się ponownie na początku czerwca i stwierdziło nieważność uchwały „w zakresie zaplanowania przychodów budżetu z tytułu emisji papierów wartościowych w kwocie 23.550.000 zł i rozchodów budżetu z tytułu wykupu papierów wartościowych w kwocie 23.550.000 zł”
Następnie RIO postanowiło: „ustala się plan przychodów budżetu z tytułu emisji papierów wartościowych w kwocie 23.550.000 zł i rozchodów budżetu z tytułu wykupu wcześniej wyemitowanych papierów wartościowych w kwocie 23.550.000 zł”
W skrócie:
- Radni powiatowi w kwietniu podjęli uchwałę, która w części była niezgodna z prawem (przekroczyli znacznie wskaźniki obsługi zadłużenia)
- RIO wezwało do podjęcia uchwały, w której niezgodność z prawem zostałaby wyeliminowana (wskaźniki byłyby zachowane)
- Rada Powiatu nie podjęła żadnej uchwały zmieniającej budżet
- RIO stwierdziło, że część uchwały jest nieważna
- RIO ustaliło tę część uchwały na IDENTYCZNĄ jaką przyjęli radni w kwietniu.
Paradoks polega na tym, że Rada Powiatu Złotoryjskiego skorzystała na tym, że zignorowała uchwałę Kolegium RIO. To co było przyjęte niezgodnie z prawem ostało się dzięki „uzdrowieniu przez RIO”.
W zasadzie nic się nie zmieniło… poza tym, że między podjęciem uchwały 26 kwietnia 2018 r. a 6 czerwca 2018 r. (uchwała Kolegium RIO) uchwała w tej części nie istniała – skutek stwierdzenia nieważności ex tunc. Od 6 czerwca obowiązuje w 100% zgodnie z kwietniową intencją radnych.
Tłumaczyłoby to dlaczego projekt uchwały w sprawie emisji obligacji będzie głosowany dopiero podczas sesji czerwcowej a nie majowej. Termin wykupu pierwszych serii obligacji przypada na lipiec.
Niestety taka sytuacja może godzić nie tylko w autorytet RIO (przykład, że można odnieść korzyść ignorując wezwanie organu nadzoru) oraz poczucie praworządności. Czy jest dowodem na niedoskonałość przepisów ustawy o finansach publicznych?